Jak otworzyć swoją własną kawiarnię? Sprawdź, dlaczego to dobry pomysł na biznes i o czym trzeba pamiętać!

0
16475

Własna kawiarnia to doskonały pomysł na swój pierwszy biznes. Mały lokal możemy otworzyć bez dużych nakładów finansowych oraz rozwijać go wraz z własnym rozwojem w branży. Biznes ten jest również jednym z prostszych do prowadzenia w ogólnej gastronomii i daje wiele możliwości. Jak zatem stworzyć własną kawiarnię? Na co powinniśmy zwracać uwagę? Jakie plusy ma to rozwiązanie? Wszystkich odpowiedzi wraz z przydatnymi wskazówkami udzielamy w dalszej części.

Lokal i lokalizacja

Pierwszym elementem, o jaki musimy zadbać, chcąc otworzyć kawiarnię, jest lokalizacja i lokal. Na rynku z pewnością mamy zawsze do dyspozycji bardzo dużo ofert o wynajmie lokali lub ich kupnie. Są to lokale, małe, duże, w centrum lub wręcz przeciwnie na osiedlach i obrzeżach w różnej cenie. Wybierając lokal, przede wszystkim musimy myśleć o naszych klientach. Jeśli chcemy, aby byli nimi mieszkańcy osiedla warto wybrać tańszy lokal właśnie na jednym z osiedli, a jeśli np. uczniowie to na terenie gdzie funkcjonuje kilka szkół i uczelni. Ogólnie, jeśli chcemy, aby w naszej kawiarni był spory ruch i dużo klientów musimy wybrać lokalizację w ruchliwym miejscu np. w centrum. Będzie ona droższa, ale należy pamiętać, że jeśli nie jesteśmy znanymi kucharzami, klienci nie będą specjalnie szukali naszego lokalu i wstąpią do tych kawiarni, które są najbliżej lub po drodze. Czasami mniejszy lokal lub w nieco wyższej cenie znacznie szybciej zwróci się aniżeli spory lokal z małym czynszem znajdujący się na peryferiach.

Menu

Kolejnym elementem, nad którym powinniśmy się zastanowić, jest menu. Prowadząc własną kawiarnię, tylko od nas zależy, co będziemy w niej sprzedawać. Możemy skorzystać z typowego menu dla takiego miejsca, czyli kilku rodzajów kawy, przekąsek, kanapek czy ciastek i ciast. Możemy również wybrać jeden z kierunków np. kawowy lub związany z ciastkami i tym próbować się wyróżnić. Dobrym pomysłem jest też wymyślenie produktu, który będzie odróżniał nas od konkurencji i będzie “specjalnością zakładu”. Może być to ciasto lub kawa. Menu musi być dopasowane do klientów i musimy ustalić je indywidualnie. Jeśli planujemy otworzyć kawiarnię w biurowcu, gdzie pracuje wiele osób młodych odchudzających się lub dbających o skład, warto oferować np. organiczne produkty i te z niską zawartością cukru oraz kanapki itp.

Dobrym pomysłem jest odwiedzenie kilku kawiarni w danej lokalizacji i sprawdzenie jakie elementy menu występują najczęściej. Możemy również zamówić badanie rynku np. w grupie docelowej, do której chcemy trafić i na tej podstawie ustalić menu.

Ważną podpowiedzią — szczególnie na początku jest oferowanie prostych oraz wysokojakościowych produktów. W tym momencie nie mamy doświadczenia oraz sprawdzonej kadry i oferowanie zaawansowanych oraz trudnych ciast czy kaw może być zgubne. Klienci, którzy zniechęcą się do naszej kawiarni, z dużym prawdopodobieństwem nie powrócą już. Stosowanie tych produktów będzie też tańsze i mniej wymagające.

Zaopatrzenie

Ważnym elementem prowadzenia własnej kawiarni jest zaopatrzenie. Otwierając kawiarnię, będziemy musieli wybrać dostawcą produktów higienicznych oraz żywnościowych. Z pewnością w pobliżu istnieje wiele hurtowni. Warto jest poprosić je o indywidualną ofertę i sprawdzić ceny oraz warunki współpracy. Zaopatrywać możemy się np. w hurtowniach, innych markach lub dużych sieciach spożywczych zamawiając po prostu towar kilkanaście dni wcześniej z dostawą. Wybierać powinniśmy sprawdzonych dostawców, którzy będą gwarantowali terminowe dostawy oraz produkty wysokiej rajski. Czasami jedna na co trzeba uważać, niektóre produkty mogą być nawet droższe niż w sklepach lub wręcz odwrotnie – przy zamówieniu całego asortymentu w jednej hurtowni dużo tańsze niż w kilku.

Dodatkowe możliwości zarobku

Prowadząc kawiarnię, nie musimy, a nawet nie powinniśmy ograniczać się jedynie do tej formy działania. Jeśli mamy już pozwolenie na działalność, personel i lokal warto wykorzystać te rzeczy do generowania dodatkowych zysków. Z pewnością może być to ustawienie gabloty z produktami, które po prostu można kupić. Mogą być to np. produkty z hurtowni, które trudno dostać w sklepach takie jak rzadkie rodzaje kawy. Mogą być to po prostu też produkty podstawowe, które klienci kupią “po drodze”. Możemy również oferować ciasta na urodziny, komunie itp. Dobrym pomysłem będzie też robienie kanapek i oferowanie ich w pobliskich biurowcach. Jeśli ponosimy już koszty prowadzenia własnej firmy, warto wykorzystać sytuację i spróbować zarabiać na wielu elementach.

Reklama

Jedną z najważniejszych rzeczy, o jakich musimy pamiętać, jest reklama. To ona może podnieść nam obroty nawet wielokrotnie i zagwarantować sukces. Nasza kawiarnia będzie zarabiała tylko wtedy, jeśli dowie się o niej odpowiednia ilość osób. W tym celu możemy skorzystać np. z tradycyjnych ulotek. Druk kilku tysięcy sztuk to koszt ok. kilkunastu — kilkudziesięciu złotych. Możemy rozdawać je tylko osobom w danym wieku czy w danych lokalizacjach — czyli odbiorcom, na które liczymy. Możemy również uruchomić reklamę w Google oraz na Facebooku z lokalizacją tylko w naszym mieście lub na danym terenie. Również jest ona ekonomiczna i korzystna cenowo. Dobrym pomysłem będzie też wykupienie artykułu sponsorowanego w gazecie czy współpraca z influencerem w tematyce gastronomicznej i zapłacenie znanej sobie za polecenie naszej kawiarni.

Dlaczego kawiarnia to dobry pomysł na biznes?

Prowadzenie kawiarni to doskonały pomysł z wielu względów. Pierwszym jest możliwość otworzenia niskokosztowego biznesu, który nie będzie wymagał od nas dużych inwestycji i regularnie będziemy mogli budować własną markę. Mamy również wiele możliwości rozwoju biznesu w różnych kierunkach i według własnego pomysłu. Prowadząc małą kawiarnię, nie ryzykujemy dużych strat. Przy prowadzeniu kawiarni możliwe jest też zainwestowanie dużych sum pieniędzy i zarabianie adekwatnie większych kwot. Samo prowadzenie kawiarni da też z pewnością satysfakcję osobom rozpoczynającym biznes lub marzącym o własnym biznesie w tej branży. W porównaniu do restauracji czy bistr, prowadząc kawiarnię, możemy robić to na mniejszą skalę, a samo prowadzenie biznesu nie musi odbywać się na taką skalę.

Prowadzenie kawiarni to też łatwy sposób na wejście w świat biznesu. Pracując na własne konto, będziemy dużo bardziej zmotywowani i zadowoleni z własnych sukcesów. Kawiarnia to też możliwość budowania własnej marki od podstaw co będzie dawało nam dużą satysfakcję.

PODZIEL SIĘ
Następny artykułJak wybierać prezenty dla szefa?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here